Gerosioms žarnyno bakterijoms patinka mankšta

"Tiesą sakant, gerosioms Jūsų žarnyno bakterijoms labai patinka, kai JŪS mankštinatės."

Šiame straipsnyje aptarsime tyrimus, patvirtinančius, kad fizinė veikla duoda teigiamų pokyčių jūsų žarnyno mikrobiotoje: slopinamas uždegimas, skatinamas gerųjų bakterijų augimas ir mažėja patogeninių bakterijų skaičius. Šie tyrimai leidžia daryti prielaidą, kad mankšta gali pagerinti jūsų žarnyno mikrobiotą, nepriklausomai nuo mitybos pokyčių.

 

Pratimai pagerino žarnyno mikrobiomą tyrimuose su pelėmis: Atlikti 2 tyrimai su pelėmis parodė, kad fiziniai pratimai sukelia teigiamų pokyčių žarnyno mikrobiotoje. Rezultatas - didesnė mikrobiomo įvairovė, daugiau bakterijų pagamintų postbiotinių metabolitų ir sumažėjęs uždegimo lygis žarnyne1.

Pirmajame tyrime mokslininkai surinko dviejų pelių grupių išmatas: pirmoje grupėje pelės buvo sėslesnės, o antrojoje pelės reguliariai buvo aktyvios. Abiejų grupių išmatų mėginiai buvo transplantuoti sterilioms pelėms. Tokios pelės gimsta ir yra auginamos sterilioje aplinkoje, todėl jos neturi nei mikrobiomo, nei savo žarnyno bakterijų.

 

Steriliose pelėse išsivystė tie patys žarnyno bakterijų štamai, kuriuos jos gavo iš donoro grupės. Pelėse, kurioms buvo transplantuoti aktyvių pelių išmatos, susiformavo daug daugiau probiotinių bakterijų, kurios gamina trumpos grandinės riebalų rūgštį, butiratą. Butiratas slopina uždegimą, suteikia energijos ir skatina naujų sveikų epitelio ląstelių augimą virškinimo trakto gleivinėje.

 

Kitame tyrimo etape pelėms buvo skiriamos uždegimą sukeliančios cheminės medžiagos, kas pažeidžia žarnyną ir sukelia kolitą. Toms, kurios gavo bakterijas iš aktyvių pelių, pasireiškė daug mažesnis uždegimas ir žala žarnyno audiniams. Jos taip pat greičiau atsistatė, palyginus su pelėmis, kurios gavo bakterijas iš sėslių pelių.

 

Pratimai skatina gerųjų bakterijų augimą ir žmonėse. Tyrėjai instruktavo 18 liesų ir 14 nutukusių savanorių, paskirdami jiems ištvermės reikalaujančią fizinę veiklą 3 kartus per savaitę, 6 savaites iš eilės. Treniruočių programa sunkėjo nuo 30 iki 60 minučių per dieną, nuo vidutinio intensyvumo (60% širdies susitraukimų dažnio) iki labai intensyvaus (75% širdies ritmo pajėgumo2). Po 6 savaičių dalyviams buvo nurodyta sekančias 6 savaites nedaryti jokių pratimų. Dalyviams taip pat buvo nurodyta nekeisti jiems įprastų kasdieninės mitybos įpročių.

 

Po 6 savaičių treniruočių abiejų grupių tiriamųjų žarnyne padidėjo skaičius probiotinių bakterijų, kurių dėka susiformuoja trumpos grandinės riebalų rūgštys (TGRR), ypač uždegimą slopinantis butiratas. Liesų asmenų žarnyne gerųjų bakterijų kiekis padidėjo labiausiai, tuo tarpu nutukusių asmenų žarnyne šis pasikeitimas nebuvo toks ženklus. Kai dalyviai buvo tikrinami po 6 savaičių nesimankštinimo pertraukos, visų tiriamųjų žarnyne gerųjų bakterijų kiekis ir įvairovė buvo gerokai sumažėjusi.

 

Nors mechanizmas vis dar išlieka neaiškus, šis tyrimas atskleidžia svarbius dalykus, susijusius su fizinio krūvio poveikiu mikrobiotai:

a)      Fiziniai pratimai didina trumpos grandinės riebalų rūgštis gaminančių bakterijų skaičių žarnyne, nepriklausomai nuo mitybos pokyčių;

b)     Fizinės veiklos dėka nutukusių žmonių, kurie mankštinosi, žarnyne padidėjo trumpos grandinės riebalų rūgštis gaminančių bakterijų;

c)      Šio tyrimo metu treniruočių laikotarpiu atsiradę teigiami pokyčiai neišliko nutrūkus fizinei veiklai.

 

Tyrimų su pelėmis ir žmonėmis rezultatai parodė, kad fizinė veikla skatina mikrobiotos sudėties pokyčius, įskaitant mums naudingų trumpos grandinės riebalų rūgštis gaminančių bakterijų gausėjimą.

 

Mikrobiotos sudėties pokyčiai lemia postbiotinių metabolitų, t.y. trumpos grandinės riebalų rūgščių, turinčių funkcinį poveikį virškinamajam traktui, gamybą. Trumpos grandinės riebalų rūgščių įtakoti funkciniai mikrobiotos pokyčiai apima uždegimo lygio mažinimą, optimalaus pH lygio palaikymą, tiesioginį pasipriešinimą patogenams ir naujų sveikų ląstelių augimą virškinamajame trakte.

Šaltinis: https://essentialformulas.com/probiotic-bacteria-love-exercise/

__________

 1 Allen JM, et al. Exercise training-induced modification of the gut microbiota persists after microbiota colonization and attenuates the response to chemically-induced colitis in gnotobiotic mice. Journal of Gut Microbes. 2018;9(2):115-130.

 2 Allen JM, et al. Exercise Alters Gut Microbiota Composition and Function in Lean and Obese Humans. Med Sci Sprots Exer. 2018 Apr;50(4):747-757.